De jaren 2000-2017

1. Skoda Citigo

De Škoda Citigo is een miniklasse-wagen geproduceerd door het Tsjechische automerk Škoda Auto dat deel uitmaakt van de VAG-groep. De wagen werd in oktober 2011 officieel aan het publiek voorgesteld. De Citigo is ontwikkeld samen met de Volkswagen up! en de Seat Mii. Er is zowel een driedeurs als een vijfdeurs uitvoering.

2. Skoda Fabia

De Škoda Fabia is een personenauto die sinds 2000 wordt geproduceerd door het Tsjechische Škoda. Deze Fabia was een auto uit de economyklasse, die zijn onderstel en veel andere techniek deelde met de Audi A2 en de Volkswagen Polo. De auto was leverbaar als hatchback, sedan en stationwagen. Er waren diverse benzine- en dieselmotoren leverbaar. In 2003 deden de HTP motoren hun intrede ter vervanging van de MPI motoren. In 2005 werd het eerste model nog gefacelift. Het meest opvallende waren de gewijzigde lichtblokken achteraan, een licht gewijzigde grill en anders gevormde mistlichten vooraan. In Groot-Brittannië werd de auto in 2000 Auto van het jaar bij Auto Express, en zowel in 2001 als 2002 verkozen tot Best supermini door het blad What Car?

Begin 2007 werd de geheel vernieuwde Fabia II voorgesteld. Deze wagen staat op hetzelfde onderstel als de Volkswagen Polo van de 4e generatie. Het platform is doorontwikkeld op het onderstel van de eerste generatie Fabia.

Bij de Fabia II groeide de laadruimte tot 300 liter, de grootste in de klasse van de supermini’s. Hij is 2 cm langer dan de eerste Fabia en ook wat hoger, maar wel een fractie smaller. Van de nieuwe Fabia wordt er geen sedan geproduceerd. De Fabia was na de modelwissel te verkrijgen met de door Škoda ontwikkelde benzinemotor 1.2HTP (met 60 en 70PK) en de 1.4 (86PK) en 1.6 (105PK) van Volkswagen. Er waren eveneens twee TDI’s te krijgen, de 1.4 (70 of 80PK) en de sterk verouderde 1.9 (80 of 105PK). Tot de komst van de vijfde generatie van de Volkswagen Polo won de Fabia vele vergelijkende tests in zijn klasse. Begin 2008 kwam de Combi versie van de tweede generatie op de markt. De Fabia I en II hebben samen de kaap van 2.000.000 geproduceerde eenheden al een tijdje gerond. Het huidige model heeft in april 2009 het aantal van 400.000 exemplaren overschreden. De totale verkoop van Fabia’s in 2009 bedroeg 264,173 eenheden.

Op het Autosalon van Genève werd in maart 2010 de gefacelifte versie van de Škoda aan het publiek voorgesteld, evenals de nieuwe vRS versie. De voornaamste wijzigingen zitten hem in de neus van de Fabia en in een nieuw motorenpalet. De wagen lijkt door het gewijzigde rooster en nieuwe lichtblokken een beetje breder. De HTP’s 1.2 met respectievelijk 60 en 70PK bleven behouden. De 1.4 en 1.6 benzinemotoren werden vervangen door 1.2 TSI’s met respectievelijk 86 en 105PK. De diesels werden vervangen door de 1.2 TDI CR (Common Rail) met 75PK of 1.6 TDI CR’s met naar keuze 90 of 105PK. Alle motoren voldoen nu ook aan de Euro5 norm. Met de facelift komt de wagen nu ook aan een lengte van net 4 meter. De DSG automaat met 7 verhoudingen blijft voorbehouden aan de krachtigste motor, de 1.2 TSI met 105PK en werd pas in 2013 leverbaar.

In 2015 werd de Fabia II afgelost door zijn opvolger, de Fabia III. De Fabia is ten opzichte van zijn voorganger iets breder en in hoogte en lengte iets afgenomen. Door het interieur aan te passen is deze wel ruimer geworden. De nieuwe Fabia maakt net als de Polo gebruik van MQB onderdelen wat het gewicht van de auto in positieve zin te goede komt. Door ook nieuwe motoren toe te passen is het verbruik gemiddeld met 17% gezakt en voldoet de nieuwe Fabia aan de Euro-6 norm.

3. Skoda Kodiaq

De Škoda Kodiaq is een SUV van het Tsjechische merk Škoda. De auto is op 1 september 2016 in Berlijn gepresenteerd aan het publiek en vanaf 2017 leverbaar.

De productie vindt plaats in de Škodafabriek in Kvasiny.

4. Skoda Karoq

De Škoda Karoq is een compacte SUV van het Tsjechische merk Škoda. Deze auto lost eind 2017 de sinds 2009 gebouwde Škoda Yeti af. De Karoq is gebaseerd op het MQB A1-platform waarop ook de sedert 2016 geproduceerde SEAT Ateca en weldra de Volkswagen T-Roc zal debuteren. Zoals ook de Škoda Kodiaq komt de naam van dit model uit de Inuït-taal in Alaska. Karoq is een combinatie van de woorden “Kaa’raq” (Auto) en “Ruq” (Pijl).

Samen met de Kodiaq en de Ateca wordt de Karoq sinds einde juli 2017 gebouwd in de Škodafabriek in Kvasiny. De wereldpremière vond op 18 mei 2017 plaats in Stockholm.

5. Skoda octavia

 De huidige Octavia wordt op het Volkswagen Golf platform gemaakt en geproduceerd in Mladá Boleslav.

In 1996 werd een gloednieuwe, eigentijdse gezinswagen onder de oude benaming Octavia gelanceerd. Deze auto heeft, buiten de naam, weinig gemeen met de oude Octavia. De auto is gebouwd op het Volkswagen A4 platform en is leverbaar als hatchback en stationwagon. In 2000 krijgt de Octavia een facelift en een aantal nieuwe motoren. De Octavia positioneert zich in het gamma tussen de kleinere Škoda Fabia en de luxewagen Škoda Superb. De Octavia moet het vooral hebben van een riante kofferbak en uitgebreide standaarduitrusting

In 2004 werd een nieuw model gelanceerd op het Volkswagen A5 platform waar ook veel andere modellen uit de Volkswagen Group gebruik van maken, zoals VW Golf V, Audi A3 II, Seat Leon II, Seat Altea en VW Touran. De wagen kreeg een moderner uiterlijk en een rijkere uitrusting van zijn Belgische designer Dirk Van Braeckel. De nieuwe Octavia is er als Hatchback en als Combi. In 2006 verscheen er een sportieve RS-variant die zowel als Hatchback als Combi verkrijgbaar is. In 2007 is op basis van de Combi de Octavia Scout op de markt gekomen, dit is een terrein uitvoering met een 24 mm verhoogd onderstel en 4×4 vierwielaandrijving.

De Octavia is verkrijgbaar met verschillende MPI (Multi Point Injection) en FSI (Fuel Stratified Injection) benzinemotoren en TDI (Turbodiesel Direct Injection) dieselmotoren.

De Octavia vanaf het jaar 2009 is er als Hatchback (5 deurs) en als Combi (stationwagen). Dit is een facelift van het voorgaande model met technische verfijningen en een aantal nieuwe

motoren. Met name de neus en koplampunits zijn opvallender geworden. Voor het eerst is er ook xenonverlichting leverbaar die met de bochten meeschijnt. De beide carrosserievarianten worden ook als Greenline op de markt gebracht. De Greenline-serie van Škoda heeft een zeer lage CO2-uitstoot waardoor auto’s uit deze serie ook een A-label krijgen.

De Octavia is verkrijgbaar met verschillende MPI (Multi Point Injection) en TSI (Twincharged Stratified Injection) benzinemotoren en TDI (Turbodiesel Direct Injection) dieselmotoren.

In 2013 werd de derde generatie van de Octavia geïntroduceerd. Ten opzichte van zijn voorganger is de Octavia een stuk gegroeid. De wielbasis nam met bijna 10cm toe en ook de totale lengte en breedte nam toe. Ondanks dat de Octavia groter is geworden, is deze door het gebruik van het MQB-platform bijna 100kg lichter geworden. Het motoren gamma bestaat uit direct ingespoten benzine motoren en commonrail dieselmotoren. Nieuw leverbaar op de Octavia is onder andere noodremassistentie welke remt in geval van een mogelijke aanrijding, vermoeidheidsherkenning, rijbaanassistentie, adaptive cruise control en een panoramadak.

In 2017 kreeg de Skoda Octavia III een facelift. De grootste verandering vond plaats aan de neus van de auto. De enkele koplampen hebben plaats gemaakt voor dubbele koplampen welke voorzien zijn van LED-techniek. Verder is er een nieuw en groter infotainment systeem leverbaar. Verder is de opgefriste Octavia leverbaar met onder andere Blind Spot Detection en Rear Traffic allert welke je waarschuwt voor achteropkomend verkeer. Tevens is het mogelijk om persoonlijke voorkeuren aan de sleutel te koppelen. Zaken zoals stoelstand, radiozender keuze en boordcomputer instellingen kunnen hierin worden vastgelegd zodat elke bestuurder zijn eigen voorkeuren behoudt.

6. Skoda rapid

De Škoda Rapid is een personenauto van de Tsjechische autofabrikant Škoda.

De naam Rapid werd voor het eerst gebruikt van 1934 tot 1947 en werd opnieuw gekozen in 1984 bij de opvolger van de Škoda Garde. In 2011 werd de modelnaam opnieuw ingevoerd voor een in India gebouwde compacte middenklasser die alleen in ontwikkelingslanden en opkomende markten verkrijgbaar is. In 2012 kwam de naam weer naar Europa met een andere compacte middenklasser

Met dit model werd een nieuwe designtaal van het merk Škoda geïntroduceerd. Het bijna productierijpe studiemodel Mission L kon al op de IAA 2011 bezichtigd worden. De auto vult het gat tussen de Fabia en Octavia.

De Rapid wordt samen met de identieke Seat Toledo in de Škodafabriek in Mladá Boleslav gebouwd. De auto wordt voor de Chinese markt gebouwd in de fabrieken van Shanghai-Volkswagen. De Rapid is net als de Roomster gebaseerd op verscheidene platformsegmenten uit het VW-concern.

De Rapid wordt sinds 2012 als liftback met grote achterklep en sinds 2013 in een kortere versie met steile achterkant als Rapid Spaceback aangeboden. Het motorenaanbod is voor beide versies gelijk, alleen de kleinste motor met 55 kW wordt voor de Rapid Spaceback niet aangeboden.

De basisuitrusting omvat onder andere zes airbags, ABS en ESP, centrale deurvergrendeling, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbaar stuur en elektrische ramen voor. Het model wordt verkocht in drie uitvoeringen: Active, Comfort, Ambition en Elegance. De laatste drie uitrustingsvarianten hebben ook airconditioning, de Ambition en Elegance hebben cruise control. Voor de zakelijke markt is een Businessline-pakket samengesteld, dat onder meer een navigatiesysteem omvat. Voor de Rapid Spaceback is tegen meerprijs een panoramisch glazen dak met verlengde achterruit verkrijgbaar.

7. Skoda superb

De Škoda Superb is een hogere middenklasse auto van het merk Škoda die sinds 2002 geproduceerd wordt in Tsjechië. In de jaren 30 van de 20e eeuw werden er ook een aantal modellen met de naam Škoda Superb op de markt gebracht.

De eerste generatie van de Škoda Superb is gebaseerd op de Volkswagen Passat B5. De Superb maakt gebruik van hetzelfde onderstel als de Passat, alleen is deze afkomstig van de Shanghai Passat waardoor hij tien centimeter verlengd is, hetgeen vooral meer zitruimte achterin oplevert. Door deze eigenschap is deze auto mede geliefd bij veel taxibedrijven.

De basistechniek is afkomstig van Volkswagen. De verkoopcijfers van de Superb waren niet op het gehoopte niveau. In 2006 kreeg de Superb een lichte restyling waarbij het motorgamma iets werd gewijzigd.

Als extra optie is tevens o.a. een zogenaamde WetCase beschikbaar in het linkerachterportier. Hier kan men een natte paraplu in opbergen waarbij het systeem het overtollige water automatisch naar buiten afvoert. Dit systeem werd later toegepast in de Rolls-Royce Phantom. Andere opties zijn verschillende koelvakken, stoelverwarming en snufjes met licht. De duurste versie, de Elegance, is uitgerust met extra’s als houtinleg, leren bekleding, navigatie en een multifunctioneel stuurwiel. Optioneel was er ook een luik leverbaar in de rugleuning van de rechtervoorstoel. Het luik kon vanaf de achterbank geopend worden waardoor er een voetensteun ontstond. Hierdoor kon men zich met gestrekte benen laten vervoeren.

De Superb kan ook met een 5-traps automaat (Tiptronic) besteld worden, alleen voor de 1.8T en 2.8 V6 en de V6 TDI. Voor de 2.0 TDI is er in handgeschakelde 6-versnellingsbak, de rest heeft 5 versnellingen.

Ook kan de Superb is in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar, met ieder een eigen niveau van aflevering, van laag naar hoog zijn dit: Classic, Kompas (tot 2006), Comfort, Elegance en de L&K uitvoering.

Op 4 september 2008 is de tweede generatie van de Škoda Superb bij de Nederlandse dealers geïntroduceerd. Dit model zal op het aangepaste Golf-platform van de huidige Volkswagen Passat komen te staan waardoor hij dwars geplaatste motoren heeft. De Superb II heeft technisch veel gemeen met de Passat, maar heeft natuurlijk wel een heel eigen gezicht. Opvallend aan het sedan model is dat de kofferbak op twee manieren geopend kan worden, als een ‘standaard’ sedan met alleen de stalen achterklep, en als hatchback met de achterruit mee. Er is ook een stationwagen variant uitgekomen met de naam “Combi” welke leverbaar is met een groot panoramisch schuif/kanteldak. Ook nieuw is dat de nieuwe Superb verkrijgbaar zal zijn met vierwielaandrijving, iets waar over het vorige model niet beschikte. Dit is de Haldex koppeling van de huidige Volkswagen Passat waarmee tot 100% van alle kracht naar één as gestuurd kan worden. De Tiptronic automaat wordt vervangen door een 6 of 7-traps DSG-versnellingsbak, dit is afhankelijk van de gekozen motorisatie.

De motoren zijn afkomstig van Volkswagen. De basismotor zal een 1.4-liter TSI-motor zijn en het topmodel krijgt een gedowntunede 3.6-liter VR6-motor. Waar deze motor in de Passat 300pk leverde moest de Superb het met 260pk doen welke standaard voorzien is van vierwielaandrijving en DSG. In het begin van 2011 werd de 1.9 TDI met pompverstuiver met 105pk aan vermogen worden afgelost door een nieuwe 1.6 TDI common-rail ingespoten motor met hetzelfde vermogen (105pk & 250Nm). Deze motor heeft zich dan al bewezen in diverse VAG auto´s als VW Polo, Golf , Touran en Passat evenals de Seat Ibiza, Leon en Altea en tevens in de Audi A3. De nieuwe common-rail dieselmotor is een stuk stiller en zuiniger dan zijn voorganger. De 2.0 TSI en de 3.6 V6 zijn herkenbaar aan de 2 dubbele uitlaten welke zich links en rechts bevinden.

25 juni 2015 werd de nieuwe Škoda Superb bij de Nederlandse dealers geïntroduceerd. Het model is van voor tot achter een totaal nieuw model en heeft een compleet ander lijnenspel dan zijn voorganger. De Skoda werd samengesteld uit bouwstenen van het MQB platform en heeft onderhuids dus veel weg van de nieuwe Passat. Ten opzicht van zijn voorganger is de Superb weer een stukje gegroeid. Hij is 8 cm langer en 5 cm breder geworden, dit is vooral in het interieur te merken. De Superb is altijd al een ruime auto geweest en de nieuwe Superb doet daar weer een schepje bovenop. In tegenstelling tot zijn voorganger is hij alleen als hatchback en stationwagen leverbaar. Op elektronica gebied is de Superb ook weer helemaal up to date. Met onder andere rijbaanassistentie i.c.m. adaptieve cruise control en een media/navigatie systeem welke via de telefoon te bedienen is.

Omdat er gebruik is gemaakt van het MQB platform is de Superb met alle nieuwe motoren leverbaar welke Volkswagen in de schappen heeft liggen. De basismotor is een 1.4-liter TSI-motor met 125pk. Ook is de nieuwe 1.4 TSI ACT leverbaar met 150pk. Een stapje hoger staat de 1.8 TSI met 180pk. De 3.6-liter VR6-motor met 260 pk is vervangen voor een zuinigere maar sterkere 2.0 TSI met 280pk. Dieselen kan met een 1.6 TDI welke 120pk levert welke ook leverbaar is met een DSG versnellingsbak. Verder zijn er twee 2.0 TDI motoren leverbaar met 150pk en 190pk.

8. Skoda roomster

De Škoda Roomster is een model personenauto van het Tsjechische merk Škoda die werd geproduceerd tussen 2006 en 2015. In het woord Roomster zijn de begrippen room (ruimte) en roadster (een type sportwagen) geassocieerd. Ruimte en sportiviteit is wat het model beoogt uit te stralen.

Omdat het type van meet af bedoeld is als personenauto wil de fabrikant dat het gezien wordt als een kleine MPV, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Opel Meriva. Maar het doet ook denken aan voor personenvervoer geschikt gemaakte bestelwagens als de Peugeot Partner. Opvallend zijn de grote ramen achter.

De Roomster is de eerste Škoda die sinds de overname van het merk door Volkswagen geheel nieuw ontworpen is, al wordt er gebruikgemaakt van componenten van de Škoda Fabia en de Škoda Octavia. De productie vindt plaats in de Škodafabriek in Kvasiny.

Van de twee zitrijen in de Roomster heeft de achterste drie los uitneembare stoelen, waarvan de middelste relatief smal is (verhouding 40-20-40). Als deze wordt weggenomen resteren achter twee riante zitplaatsen die 11 cm naar het midden kunnen verschuiven. De buitenste stoelen kunnen bovendien 15 cm in de lengte verschuiven. Alle versies hebben 5 portieren. Door de relatief lange wielbasis van 262 cm is er voor de achterpassagiers veel meer ruimte dan in de Fabia II die tot de B-stijl gelijk is aan de Roomster. Doordat de stoelen uitneembaar zijn, is de gordelconstructie op de middelste stoel met twee gespen en een oprolautomaat die in de dakbekleding verwerkt zit.
De bagageruimte heeft een geheel vlakke vloer, ook wanneer de tweede zitrij verwijderd is.
De Roomster is op vier uitrustingsniveaus geleverd maar er zijn ook verschillende actiemodellen geweest. De uitrusting is relatief compleet, het afwerkingsniveau sober.

De motoren zijn afgeleid van Volkswagentypes. Tussen 2006 en 2010 vonden we bij de benzineversies aan de basis een 1,2 liter driecilinder in-lijn van 47 kW, en daarboven 1,4 en 1,6 liter viercilinders van 63 kW, resp. 77 kW. De 1,6 liter was ook verkrijgbaar met een zestraps Tiptronic automaat. De dieselversies waren twee driecilinder 1.4 TDI motoren, één van 51 kW en één van 59 kW. Daarboven was een viercilinder 1.9 TDI verkrijgbaar met 77 kW vermogen. Alle drie maakten gebruik van Pompverstuiver techniek.

In 2010 werd de Roomster gefacelift en werd het motorenpalet gemoderniseerd. De 1,2 liter driepitter basismotor met inmiddels 51 kW bleef, maar zowel de 1,4 als 1,6 liter werden vervangen door een 1,2 liter viercilinder TSI turbo motor met 63 of 77 kW. De 77kW versie was ook leverbaar met 7-traps DSG versnellingsbak versnellingsbak. De instapdiesel werd een 1,2 liter driecilinder TDI die met 55 kW precies tussen de twee oude 1,4 TDI’s in viel terwijl de nieuwe 1,6 liter van 77 kW de oude 1,9 motor afloste. Deze motoren gebruiken Common Rail techniek.

Sinds april 2007 was er een bestelauto op basis van de Roomster op de markt: de Škoda Praktik. De Praktik is een maatje kleiner dan een Caddy en is in Nederland niet op de markt gebracht. De Škoda Praktik verving de Škoda Fabia Praktik als bestelauto.