Het merk Skoda na 2000:  Moderne auto's

Na het magische jaar 2000 gaat het Skoda voor de wind. De Fabia is daar mede 'schuldig' aan, want hij is niet alleen leuk om te zien, hij is ook nog eens erg betrouwbaar en degelijk. De tweede generatie Octavia gaat dan ook van start, en die ziet er weer heel goed uit. In vergelijkingstests scoort ook de Octavia kwalitatief gezien bijzonder goed, en in de onafhankelijke en kritische tevredenheids- onderzoeken scoort Skoda zeer goed. De Superb en Octavia zijn inmiddels erg populair bij taxibedrijven en leasemaatschappijen. 

 

 

Skoda Fabia en Octavia RS

Erg lekker zijn natuurlijk ook de RS versies van zowel de Fabia als de Octavia. De Skoda Fabia RS is uitgerust met een 1.9 TDi- (diesel) motor. Het maximum vermogen van 96 kW/130 pk bij 4.000 toeren is al indrukwekkend, maar ook het koppel van 310 Nm bij slechts 1.900 toeren spreekt sportieve automobilisten aan. In combinatie met de 6-versnellingsbak is er in de Fabia RS nooit een tekort aan trekkracht. 

 

 

De eerste Octavia RS had al een vermogen van 180 pk, de Octavia RS van de tweede lichting heeft een 2.0 TFSi benzinemotor met een vermogen van 147kW/200pk. En ruim een jaar nadat de benzine-uitvoering van de Škoda Octavia RS is gepresenteerd, is het ook mogelijk om de sportieve Octavia in dieseluitvoering te bestellen. Het hart van deze auto is een direct ingespoten 2.0 TDi  pompverstuiver-motor,  welke 125kW (170 pk) levert. Het koppel van deze sportieve motor is 350 Nm bij 1.800 tot 4.200 tpm. De Škoda Octavia RS TDi accelereert van 0-100 km/u in slechts 8,5 seconden en heeft een maximumsnelheid van 225 km/u. De Combi uitvoering heeft hier 8,6 seconden voor nodig en heeft een topsnelheid van 224 km/u. De nieuwe Škoda Octavia RS 2.0 TDi PD wordt gecombineerd met een handgeschakelde 6-versnellingsbak en is standaard uitgevoerd met een diesel partikelfilter, waarmee de auto ruim voldoet aan de EU4 emissie-eis. 

 

 

Skoda Roomster

En eindelijk, in 2006 is hij er dan... de Roomster (spreek uit: Roemster). De uiteindelijke productieversie wijkt op weinig punten af van het zeer aparte studiemodel. En dat is goed nieuws. Het levert een auto op die óf prachtig, óf lelijk gevonden wordt. In ieder geval weer een auto die de tongen losmaakt door de zeer aparte vormgeving. Dat komt mede door het idee achter het ontwerp van de auto, die ervan uitgaat dat er twee 'leefruimtes' in de auto aanwezig zijn. Een rij-ruimte voorin, en een leefruimte achterin. De wegligging van de Roomster is zeer goed doordat de auto een laag zwaartepunt heeft, wat opmerkelijk is voor een dergelijke hoge carosserievorm. In de autobladen wordt de auto ervoor geroemd.

 

 

Reclamespot Skoda Roomster

Het gaat in de spotjes vooral om de goede keuzes die de Skodarijder maakt, of heeft gemaakt door het aanschaffen van een nieuwe Skoda. Klik om het spotje te bekijken...

 

Nieuwe Fabia

In 2007 wordt de uiterlijk nog steeds niet erg verouderde Fabia vervangen voor een nieuw model. Uiterlijk veel overeenkomsten vertonend met de Roomster, met dezelfde stijlkenmerken, zoals de neus en de raamstijlen, en de oplopende raampartijen. De auto is te bestellen in Two-tone lak, dat wil zeggen, dat je de auto met bijvoorbeeld een wit dakje kunt bestellen.

 

 

Verder naar 'Studiemodellen'...


De jaren 20   De jaren 30   De jaren 40   De jaren 50  De jaren 60   De jaren 70   

De jaren 80   De jaren 90   vanaf 2000   Studiemodellen

 


Ziet u geen menubalk? Klik dan hier om de volledige site te bekijken...